Klimaatneutraal bezorgen: het plan van PostNL

Categorie: Over Stockon Leestijd: 6 minuten
Deel:

We krijgen bij Stockon zo nu en dan interessante feedback van onze klanten die kritisch kijken naar onze klimaatneutrale bezorging. En dan met name over de dieselbussen van PostNL. Dit vinden we fijn, want dat betekent dat jullie kritisch kijken naar wat wij doen.

We snappen ook wel waarom onze milieubewuste klanten vragen hebben over onze klimaatneutrale bezorging, maar niet alles is wat het lijkt. En daarom is het goed om eens een blik te werpen op wat PostNL doet om te verduurzamen en wat de plannen zijn voor de toekomst.

Wat veel mensen niet beseffen, is dat PostNL al een tijdje bezig is op het gebied van duurzaamheid. Zo hebben ze in de periode van 2007 tot 2017 hun uitstoot met 57.1% verlaagd. En niet voor niets werden ze in 2016 in de Dow Jones Sustainability Index (DJSI) genoemd als een van de meest duurzame bedrijven binnen de transportsector.[1]

De DJSI is een wereldwijd bekende duurzaamheidsranglijst waarin jaarlijks meer dan 2.500 bedrijven worden beoordeeld op duurzaamheidsaspecten. De DJSI beoordeelt hierbij zowel milieueffecten als economische en sociale dimensies van duurzaamheid binnen een organisatie.[2]

PostNL scoorde destijds 86 van de 100 punten en blijft zoeken naar logistieke oplossingen zijn de klimaatimpact van het bedrijf kunnen verkleinen. In samenwerking met andere spelers binnen de e-commercebranche willen ze ze hun uitstoot reduceren met 50% en in 2025 in 25 binnensteden emissievrij goederen kunnen leveren.

Groenere voertuigen

Maar hoe pakken ze dat precies aan? We beginnen bij de olifant in de kamer: de dieselbussen van PostNL. Want waarom stappen ze eigenlijk niet per direct over op duurzamere voertuigen? Dan is dat probleem toch gelijk opgelost?

Rijdende PostNL bus rijdt langs herfstbladeren
In een ideale wereld zou dat van de ene op de andere dag kunnen, maar in de praktijk krijg je te maken met enorme kosten als de gehele vloot in één keer moet worden vernieuwd. Maar dat betekent niet dat PostNL er niet mee bezig is.

Ze hebben ervoor gekozen om stap voor stap over te gaan. Zo vervangt PostNL sinds 2014 verlopen leasecontracten van dieselwagens door contracten voor Groengasauto’s. In 2017 waren dit al 800 voertuigen die op biogas reden en dat is al één derde van de gehele PostNL vloot.[3] [4]

Biogas wordt gemaakt door plantenresten te laten vergisten. Omdat planten CO2 opnemen tijdens het groeien en dezelfde CO2 weer vrij komt bij verbranding, geldt biogas als een klimaatneutrale energiebron.[5]

Omdat deze wagens op biogas rijden stoten ze stukken minder CO2 uit dan benzine- of dieselvoertuigen. Zo neemt PostNL de eerste stappen in de overgang naar een CO2-neutrale vloot.

Slimmere logistieke oplossingen

Niet alleen de CO2, maar ook lawaai en uitstoot van fijnstof vormen een probleem voor het milieu. Daarom heeft PostNL in Amsterdam onderzocht hoe goederen zo efficiënt mogelijk vervoerd kunnen worden.[6] Door samen te werken met andere leveranciers en verschillende zendingen te bundelen tot één rit, kunnen ze druk op de binnenstad verlichten.

Daarnaast worden er slimme routes door de stad gepland en worden de voertuigen optimaal beladen, zodat er minder ritjes nodig zijn om goederen van A naar B te krijgen. Op deze manier kunnen ze de impact van verkeer op de luchtkwaliteit en het geluid in de stad zoveel mogelijk beperken.

Schone energie opwekken

Het kost veel energie om een onderneming als PostNL draaiende te houden. Om verder te verduurzamen hebben ze daarom in samenwerking met Eneco zonnepanelen geplaatst op de daken van hun sorteercentra.

Zonnepanelen op het dak van een PostNL sorteercentrum
In totaal zijn er meer dan 19.000 zonnepanelen geplaatst die bij elkaar maar liefst 4.8 miljoen kilowattuur per jaar produceren.[7] Even ter indicatie: een huishouden in Nederland verbruikt gemiddeld 3.300 kilowattuur per jaar. Daarmee kun je dus meer dan 1.400 huishoudens een jaar lang van stroom voorzien.

Natuurlijk vergelijken we dan appels met peren, want er is veel meer energie nodig voor een onderneming als PostNL dan voor een huishouden. Toch is dit een stap vooruit, want met de geplaatste zonnepanelen compenseren ze 40% van het stroomgebruik van de sorteercentra en is het bedrijf een van de grootste opwekkers van zonnestroom in Nederland.

Duurzamer bouwen

Aan de ene kant is PostNL dus bezig om hun voetafdruk te verkleinen door energie op te wekken. Dat neemt niet weg dat het om een enorm energieverbruik gaat. Daarom investeren ze aan de andere kant weer in duurzame gebouwen, zodat het energieverbruik kan worden verminderd.

Duurzaam sorteercentrum PostNL
Een voorbeeld hiervan is het duurzame sorteercentrum dat in augustus in Apeldoorn werd geopend. Dit gebouw ontving met een beoordeling van Outstanding het hoogst haalbare BREEAM-certificaat. In dit gebouw wordt geen gebruik gemaakt van gas en is geïnvesteerd in duurzame materialen en installaties, zoals warmteterugwininstallaties en LED-verlichting.

BREEAM staat voor de methode van meten: Building Research Establishment Environmental Assessment Method. BREEAM is een Internationaal keurmerk dat een onafhankelijk certificaat uitreikt voor de duurzaamheidsprestatie van gebouwen. [8]

Sorteercentra met ditzelfde keurmerk werden dit najaar in gebruik genomen in Amsterdam en Venlo. En in september is PostNL begonnen met de bouw van een duurzaam sorteercentrum in Almere. Ook deze panden zijn uitgerust met zonnepanelen waardoor ze hun energieverbruik niet alleen reduceren met energiezuinige maatregelen, maar ook weer deels compenseren door zelf energie op te wekken.

Wat is de eindstand?

Het kan natuurlijk altijd beter, sneller, zuiniger. Maar PostNL is er druk mee bezig en probeert door het verduurzamen van het bezorgingsproces zijn steentje bij te dragen. Gelukkig staan ze er niet alleen voor. Aan onze kant zorgen wij er namelijk voor dat we de ritjes die PostNL voor ons moet maken compenseren via de Climate Neutral GroupOp deze manier krijg jij je boodschappen waar je ze wilt hebben en bouwen we gezamenlijk aan de weg naar een groene en gezonde toekomst.

 

Bronnen

  1. https://www.duurzaam-ondernemen.nl/dsm-philips-postnl-en-unilever-leiders-dow-jones-sustainability-index/
  2. http://www.sustainability-indices.com/
  3. https://www.postnl.nl/over-postnl/pers-nieuws/persberichten/2016/oktober/postnl-vervangt-400-dieselbestelwagens-door-schonere-groen-gas-bestelwagens.html
  4. https://www.postnl.nl/over-postnl/over-ons/mvo/zorg-voor-het-klimaat/
  5. https://www.vertogas.nl/hoofdmenu/begrippenlijst
  6. https://www.logistiek.nl/distributie/nieuws/2018/05/eerste-stadsdistributiehub-in-amsterdam-van-start-101163590
  7. https://www.eneco.nl/zakelijk/samen-innoveren/cases/postnl/
  8. https://www.breeam.nl/over-breeam
Deel:

Download nu de app_

Altijd op de hoogte van het laatste nieuws van Stockon? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.